Отлив на клиенти: бързо ръководство за бизнеси с абонаментни модели

Проследяването на показателите на клиентите и разбирането на това как те са свързани с паричния ви поток е от съществено значение за вземането на решения относно разработването на продукти, растежа и инвестициите.

Проследяването на показателите на клиентите и разбирането на това как те са свързани с паричния ви поток е от съществено значение за вземането на решения относно разработването на продукти, растежа и инвестициите.

Ирина Агиева

Ръководител „Продукти – Плащания“

Проследяването на показателите за клиентите и разбирането на това как те са свързани с вашия паричен поток е от съществено значение за вземането на решения относно разработването на продукти, растежа и инвестициите. 

Освен това, знанието за това колко често клиентите спират абонаментните плащания може да ви помогне да прецените кои продукти или услуги работят най-добре за вас и кои може да се наложи да бъдат коригирани или изцяло премахнати. 

Нека разгледаме по-подробно процента на отпадане и защо той е важен за бизнес моделите с абонамент.

Какъв е процентът на отлив?

u041fu043eu043au0430u0437u0430u0442u0435u043bu044fu0442 u043du0430 u043eu0442u0442u043eu043a (u0447u044au0440u043d) u0435 u043fu0440u043eu0446u0435u043du0442u044au0442 u043eu0442 u0432u0430u0448u0438u0442u0435 u043au043bu0438u0435u043du0442u0438, u043au043eu0438u0442u043e u0441u043fu0438u0440u0430u0442 u0434u0430 u0438u0437u043fu043eu043bu0437u0432u0430u0442 u0438u043bu0438 u0434u0430 u043fu043bu0430u0449u0430u0442 u0437u0430 u0432u0430u0448u0430u0442u0430 u0443u0441u043bu0443u0433u0430 u0438u043bu0438 u0430u0431u043eu043du0430u043cu0435u043du0442 u0437u0430 u043eu043fu0440u0435u0434u0435u043bu0435u043d u043fu0435u0440u0438u043eu0434. u0422u043eu0432u0430 u0435 u0441u044au0449u0435u0441u0442u0432u0435u043d u043fu043eu043au0430u0437u0430u0442u0435u043b u0437u0430 u043eu0442u0441u043bu0435u0434u044au0432u0430u043du0435 u043eu0442 u0431u0438u0437u043du0435u0441u0438u0442u0435, u0431u0430u0437u0438u0440u0430u043du0438 u043du0430 u0430u0431u043eu043du0430u043cu0435u043du0442, u0442u044au0439 u043au0430u0442u043e u043fu043eu043au0430u0437u0432u0430 u0434u0430u043bu0438 u0437u0430u0434u044au0440u0436u0430u0442u0435 u0438u043bu0438 u0433u0443u0431u0438u0442u0435 u043au043bu0438u0435u043du0442u0438.

Какви са различните видове оттичане на клиенти (churn)?

Има два основни вида отлив на клиенти (churn): доброволен и недоброволен. 

Разликата се състои в това дали клиентът съзнателно е решил да се откаже, или абонаментът му е изтекъл без подновяване.

Доброволен

Доброволният отлив възниква, когато клиентът активно реши да анулира абонамента си за вашите услуги. Клиентите се отказват, защото не са останали доволни от услугата, нуждите им са се променили или не са получили очакваната стойност от вашата услуга. 

За да намалите доброволния отлив, трябва да разгледате внимателно отзивите за удовлетвореността на клиентите, данните и структурата на ценообразуването си.

Недоброволен

Недоброволният отлив се случва, когато абонаментът на клиент изтече поради нещо непреднамерено, обикновено неуспешно плащане. Това може да се дължи на системни сривове, недостатъчни средства в сметката, използвана за плащане, или изтекли платежни методи. Недоброволният отлив се управлява по-лесно с автоматизация, отколкото доброволният. Например, настройване на напомняния на клиентите, че техният начин на плащане изтича, или настройване на автоматични повторни опити при неуспешно плащане.

Как изчислявате процента на отлив на клиенти?

За да изчислите процента на отлив (churn rate) на вашия бизнес, ще трябва да разгледате данните си за броя на клиентите, които печелите и губите за определен период от време. Можете да изчислявате процента на отлив ежемесечно, тримесечно или ежегодно.

Изчисляването на отлива става по проста формула: 

(Загубени клиенти / общ брой клиенти) x 100

Например, ако в началото на месеца сте имали 1000 клиенти и сте загубили 10 от тях през този месец, вашият месечен процент на отлив ще бъде 1%.

Формули за процент на отпадане (Churn rate)

Какви други показатели за степента на отлив може да изчисли един бизнес и защо?

В допълнение към отлива на клиенти, бизнесът трябва да разглежда и отлива на приходите. Има няколко различни начина за изчисляване на този показател.

Степен на отлив на приходите (Revenue churn rate)

Вашата степен на отлив на приходите разглежда размера на дохода, който губите за даден период, а не броя на клиентите. Ако вашият бизнес предлага само една услуга с една цена, отливът на клиенти и отливът на приходи ще ви дадат една и съща информация. 

Тъй като това рядко е така, мониторингът на отлива на приходите ви ще ви покаже дали губите приходи, дори ако запазвате същия брой клиенти. Това може да се случи, когато съществуващи клиенти преминат към по-ниски нива на вашата услуга или по друг начин променят абонаментите си, така че да плащат по-малко.

Вашата степен на отлив на приходи се базира на вашите месечни повтарящи се приходи (MRR), което е общата сума, която печелите всеки месец от повтарящи се плащания.

За да изчислите степента на отлив на приходите си, използвайте тази формула:

(MRR за текущия период от време/MRR в началото на периода от време) x 100 Пример: Вашата финансова година е от януари до януари. Сега е края на юни и искате да видите какъв е отливът на приходите. 

Исторически сте установили, че лош юни обикновено показва, че предстои трудно трето тримесечие (Q3). Формулата би била:

(MRR за юни/MRR януари-май) x 100

Ако MRR за юни е €1200, а MRR за януари – май е €40 000, тогава формулата изглежда така:

(€1200 / €40 000) x 100 = 0,03 или 3%

Нетна степен на отлив на приходите (Net revenue churn rate)

Нетната степен на отлив на приходите взема предвид както приходите, които печелите, така и приходите, които губите през определен период от време. Този показател ще покаже дали вашият бизнес печели или губи клиенти и приходи като цяло. Клиентите, които преминават към по-висок абонаментен план, могат да компенсират загубите от отлива.

Изчислете нетната степен на отлив на приходите с тази формула:

(придобит MRR – изгубен MRR)/начален MRR x 100

Да кажем, че месечният ви приход е €12 000, приходите ви са се увеличили с €600, а отливът на приходите ви е бил €1200:

(1200-600)/12 000 x 100 = 5%

Нетна отрицателна степен на отлив на приходите (Net negative revenue churn rate)

Нетна отрицателна степен на отлив на приходите възниква, когато приходите ви нарастват повече, отколкото намаляват. 

Например, ако вашите повтарящи се приходи са се увеличили с €1200, а отливът на приходите ви е бил €600:

(600-1200)/12 000 x 100 = -5%

Това е добър знак за вашия бизнес. Той показва, че вашите печалби компенсират напусналите ви клиенти.

Какъв е добрият процент на отток на клиенти (churn rate) за SaaS компаниите?

Идеалният процент на отлив (churn rate) може да варира в зависимост от редица фактори, но повечето SaaS компании трябва да се стремят към около 3-7% на месец, което се равнява на годишен процент на отлив от 36-76%. 

Това се отнася за SaaS компаниите, които работят с малки и средни клиенти. Тези компании обикновено таксуват на месечна база, а бюджетите на техните клиенти са сравнително малки. SaaS компаниите с по-големи корпоративни клиенти трябва да се стремят към по-нисък процент на отлив, по-близо до 1%.

Това е така, защото тези големи предприятия имат по-големи и стабилни бюджети и обикновено сключват годишни договори. По-новите стартиращи компании, които все още усъвършенстват своя продукт или услуга, могат да очакват по-висок процент на отлив в сравнение с по-утвърдените компании. 

Независимо в коя категория попада вашият бизнес, обикновено най-ефективно е да изчислите настоящия си процент на отлив и да си поставите цели за подобряване на този показател.

Какви са ползите за бизнесите с абонаментен модел от следенето на процента на отлив на клиенти (churn rate)?

Предприятията, базирани на абонамент, трябва да се уверят, че размерът на приходите, които всеки клиент носи, си заслужава сумата, която харчат за привличането на този клиент да се регистрира за услугата. Честото текучество може да създаде финансови проблеми за бизнеса ви, ако води до разходи за придобиване на клиенти, които са непропорционални на стойността на тези клиенти.

Тъй като повечето абонаментни услуги имат няколко нива или опции за ценообразуване, е важно да се следи както отливът на клиенти, така и отливът на приходи. Разглеждането на отлива на клиенти и брутния и нетния отлив на приходи заедно ще ви даде по-добра представа за процента на задържане на клиенти и приходите ви като цяло.

С тази информация можете да идентифицирате потенциални проблеми с приходите на ранен етап и да имате време да потърсите решения, преди нещата да излязат извън контрол.

Платежен оператор за абонаменти

За да ви помогне да управлявате плащанията за абонаменти, Mollie се интегрира с Recharge, пакет от инструменти за абонаментни плащания. Грижете се по-малко за високия процент на отлив и вместо това обгрижвайте съществуващата си клиентска база и новите си клиенти. Mollie + Recharge разкрива прозрения за вашите приходи и крайни резултати, за да можете да разберете нуждите на настоящите си клиенти.

Научете как да правите изчисления за оттичането на клиенти и да намерите по-практични показатели за електронната търговия с Mollie днес.

Повече актуализации

Най-големите тенденции в електронната търговия през 2026 г.

Бъдете крачка напред с водещите тенденции в електронната търговия за 2026 г. Открийте как изкуственият интелект, социалната търговия и персонализацията променят онлайн пазаруването.

Какво е агентна търговия? Ръководство за европейски бизнеси

Научете как AI асистенти като ChatGPT променят начина, по който хората пазаруват, какво означава това за вашия бизнес и как Mollie подготвя европейските компании за бъдещето на плащанията.

Как да подготвите касата си за пиковия сезон: 6 съвета за търговци

Най-важният търговски период на годината наближава. Черен петък, Кибер понеделник и коледният сезон са истински двигатели на приходите. Показваме ви как да сте подготвени.

Възходът на абонаментите в електронната търговия: какво трябва да знаете

Плащанията по абонамент предлагат гъвкавост за потребителите и стабилни приходи за бизнеса. Mollie улеснява управлението и оптимизирането на вашата абонаментна стратегия.

Останете в час

Никога не пропускайте актуализация. Получавайте обновления за продукти, новини и истории на клиенти направо в пощенската си кутия.

Form fields

Съдържание

Съдържание

MollieРастежОтлив на клиенти: бързо ръководство за бизнеси с абонаментни модели
MollieРастежОтлив на клиенти: бързо ръководство за бизнеси с абонаментни модели
MollieРастежОтлив на клиенти: бързо ръководство за бизнеси с абонаментни модели
MollieРастежОтлив на клиенти: бързо ръководство за бизнеси с абонаментни модели